Find your professional for tyres and autoservice

Hledat Premio partnera

Stáří pneumatik
Problematika životnosti pneumatik pro osobní vozy se opět objevuje v médiích. Jsou uváděna různá doporučení, která by spotřebitelé při nákupu pneumatik měli brát v úvahu.

Měli bychom požadovat „nové“ a „čerstvé“ produkty a při nákupu kontrolovat datum výroby (tzv. DOT číslo)?

Základním faktem je, že pro určení maximálního stáří nové, nepoužité pneumatiky pro osobní a lehké nákladní vozy neexistují žádné vědecké ani technické údaje!

Důležité ale je brát v úvahu podmínku, že pneumatiky musí být vhodně uskladněny.

Ačkoli doporučení médií bychom neměli chápat jako minimální provozní životnost pneumatiky, kvůli adekvátní obrátce skladových zásob prodejcům radíme, aby pneumatiky od společnosti Goodyear Corporation dodávali koncovým uživatelům do 5 let od data výroby.

V hlavních evropských zemích vyvolala otázka provozní životnosti pneumatik reakci několika odborných časopisů, národních asociací distributorů pneumatik, prodejců i výrobců. Upozorňují na to, že pneumatika není výrobkem ke krátkodobé spotřebě a že zákazníci jsou často médii dezinformováni! Společně kladou důraz na vhodné podmínky uskladnění pneumatik a na principy údržby. Vedle odborných doporučení hledají mnozí odpověď v národní legislativě, provozních předpisech a dalších dokumentech. Snaží se nalézt jakékoli informace o časovém limitu od data výroby, do kterého se pneumatika musí prodat.

Níže uvádíme některé z nejznámějších a nejobvyklejších doporučení od různých organizací:

Názor technické asociace:
Evropská technická organizace výrobců pneumatik a ráfků (ETRTO)
Ve své oficiální publikaci uvádí ETRTO doporučení pro uskladnění pneumatik, duší a ráfků. Dokument samotný nemá právní účinnost, v praxi je však možné se jeho směrnicemi bez problémů řídit. Doporučení nedefinují časový limit pro prodej pneumatiky, ale soustředí se na správné uskladnění, aby vlastnosti pneumatiky byly zachovány. Správné uskladnění znamená mimo jiné ochranu před vysokými teplotami, změnami teplot, vlhkostí, ozónem, ultrafialovým zářením, mazivy a agresivními chemikáliemi.

Pneumatiky společnosti Goodyear Corporation se vyrábí v souladu s předpisy ETRTO tak, aby byly odolné vůči přirozenému stárnutí, a tím měly velmi dlouhou životnost.  

Evropské země:
Časový limit pro pneumatiky, které jsou považovány za nové (pokud jsou správně uskladněny) a jako takové prodávány, lze najít v britské normě BS AU 50. Ta říká, že pneumatika může být stará 6 let, přičemž Národní asociace distributorů pneumatik (NTDA) v této souvislosti zmiňuje lhůtu 5 let od data výroby.
Německé asociace gumárenského průmyslu, výrobců pneumatik a prodejců pneumatik hovoří o tom, že pneumatiky se považují za nové, pokud jsou mladší než 5 let. Je zajímavé, že dokumenty zmíněných organizací nehovoří o tom, že po této době by se pneumatiky neměly prodávat nebo by nebyly vhodné ke svému účelu. Přesto by před prodejem měly být prohlédnuty odborníkem nebo by mělo být vyžádáno stanovisko výrobce.

Stanovisko společnosti Goodyear:
Pneumatiky značek Goodyear Corporation (Goodyear, Dunlop, Fulda, Sava, Debica) a jejich součásti (duše, kordy) jsou navrženy tak, aby odolávaly velkým silám, zátěži, vystavení na slunci a provozním teplotám po celou dobu životnosti. Aby si pneumatika udržela své vlastnosti, vyrábí se její komponenty z optimální směsi vosků, antioxidantů a antiozonantů.
Skladované i používané pneumatiky si uchovají adekvátní vlastnosti, pokud jsou správně udržovány, není s nimi nevhodně manipulováno a jsou uskladněny ve vhodných podmínkách.

Vhodné uskladnění je zásadně důležité.
Jen tak si uskladněné pneumatiky udrží své původní vlastnosti. Je třeba všimnout si, že některé vlastnosti se v průběhu užívání kvůli pomalému, ale trvalému opotřebení samozřejmě mění, například dochází k postupné ztrátě hloubky drážek v dezénu.

Některé vlastnosti časem degradují, zatímco jiné se zlepšují. Například odolnost vůči aquaplaningu a opotřebení na mokrém povrchu se obecně snižují. Naproti tomu ovladatelnost a opotřebení na suchém povrchu se optimalizují. Rozumným přístupem mohou tedy řidiči přizpůsobit styl jízdy stavu opotřebení pneumatik svého vozu.

O společnosti Goodyear
Společnost Goodyear je jedním z největších výrobců pneumatik na světě. Má přibližně 71 tisíc zaměstnanců. Své produkty vyrábí na 55 místech ve 22 zemích po celém světě. Její dvě centra pro inovaci – Akron v americkém Ohiu a Colmar-Berg v Lucembursku – usilovně pracují na vývoji nejmodernějších produktů a služeb, které nastavují technologické i výkonnostní standardy pro celý obor. Potřebujte-li o společnosti Goodyear Corporation a jejích produktech více informací, navštivte www.goodyear.cz.