Find your professional for tyres and autoservice

Hledat Premio partnera

Systém pro kontrolu tlaku - TPMS
Evropská unie rozhodla, že všechny nově homologované modely vozů musejí být od 1. listopadu 2012 vybaveny systémem pro kontrolu tlaku v pneumatikách. Od 1. listopadu 2014 je tento systém předepsaný pro každý nový vůz třídy M1 (vozidla pro přepravu osob s maximálně 8 místy pro sezení kromě sedadla řidiče).

(Nařízení Evropského parlamentu a Rady (ES) č. 661/2009 z 13. července 2009, článek 9, odstavec 2.)

Systém pro kontrolu tlaku v pneumatikách – proč?

Od 1. listopadu 2014 musejí být všechny nové vozy vybaveny touto technologií již z výroby
Důvodem nového nařízení je, že mnoho řidičů kontroluje tlak v pneumatikách svého
vozidla příliš zřídka nebo nikdy, což má významné důsledky:​
​\
 
  • Již o 0,2 bar nižší tlak vede ke zvýšení spotřeby paliva o 1 %; při 0,6 bar jsou to již 4 %.
  • Nižší tlak způsobuje větší opotřebení pneumatik a jejich kratší životnost. Navíc může dojít k poškození vnitřku pneumatiky.
  • Tlak vzduchu nižší o 1 bar na jednom předním kole prodlužuje brzdnou dráhu na mokré vozovce až o 10%.
  • Tlak vzduchu nižší o 1 bar snižuje přenos bočních sil pneumatikou téměř na polovinu. To může vést ke zhoršení chování v zatáčkách, čímž se může vozidlo dostat do smyku a vyjet z vozovky.
Systémy pro kontrolu tlaku v pneumatikách kontrolují tlak vzduchu v pneumatice a varují před nebezpečnými změnami tlaku, pokud se skutečná hodnota odchyluje od předepsané hodnoty​.

Výhody systému pro kontrolu tlaku v pneumatikách:
  • úspora paliva
  • nižší opotřebení pneumatik
  • bezpečnost jízdy
  • větší jízdní komfort díky správnému tlaku v pneumatikách

Přímé a nepřímé systémy kontroly tlaku v pneumatikách

Profitujte z nového nařízení o systémech pro kontrolu tlaku v pneumatikách
Na trhu si v současné době konkurují dva systémy: nepřímé a přímé měřiče tlaku.​

U přímo měřících systémů zaznamenává tlakový senzor, který je umístěný v gumě nebo ve ventilu, tlak vzduchu a teplotu pneumatiky. Údaje jsou přenášeny rádiově do řídicí jednotky ve vozidle a řidiči se v kabině zobrazí přesný tlak vzduchu v každé pneumatice. Napájení zajišťuje zabudovaná baterie.

Nepřímé systémy kontrolují otáčky jednotlivých kol a registrují změnu obvodu pneumatiky v důsledku úbytku vzduchu. Pokud ujde z pneumatiky vzduch, obvod pneumatiky se zmenší a pneumatika se musí v porovnání s ostatními otáčet rychleji. Zabudovaný systém ABS/ESP rozpozná rychlejší otáčení a informuje řidiče prostřednictvím kontrolky.

Na to, který z těchto systémů se prosadí, si musíme počkat. V USA, kde tato zákonná úprava existuje již delší dobu, se etablovaly přímé systémy. Odborná grémia předpokládají, že cca 70 % všech nových vozů bude mít v budoucnu na palubě přímý systém pro kontrolu tlaku v pneumatikách.

Legislativa je však ohledně technologie neutrální, tzn. Neexistují žádné předpisy, zda je pro kontrolu tlaku v pneumatikách povinné použít přímý nebo nepřímý systém.

Bezpečnost má svou cenu…

Vícenáklady spojené se systémem pro kontrolu tlaku v pneumatikách:​
 
1 sada senzorů pro druhou sadu
2 sady servisní soupravy (vložka ventilu, těsnicí kroužek, převlečná matice a ventilová čepička) vč. spárovaní a montáže
Spárování při výměně kol

…ale vyplatí se!


Při ujetých 15 000 km za rok by spotřeba paliva nižší o 0,5 l znamenala úsporu již 2700 Kč (při 36 Kč za litr). K tomu je nutno připočíst menší opotřebení pneumatik a vyšší bezpečnost. Svěřte své auto do rukou našich kompetentních pracovníků

Premio – Váš profesionální partner pro řešení kontroly tlaku v pneumatikách

Komplexní technologie systému pro kontrolu tlaku v pneumatikách vyžaduje vysokou míru odborných znalostí, a proto je nezbytná odborná montáž pneumatik profesionálem. S námi máte na své straně kompetentního a spolehlivého partnera, který disponuje nejnovějším strojovým parkem a výborně vyškoleným personálem.


Vyhledat prodejnu Objednat