Dojezdové kolo vs. rezervní kolo – co je lepší? 

PDefekt pneumatiky za jízdy? To se může stát každému! V takové situaci máte na výběr: zavolat pomoc nebo, pokud máte v kufru rezervní nebo dojezdové kolo, navštívit nejbližší servis Premio. Rezerva nebo dojezdové kolo – které řešení je lepší? Které kolo si vybrat?

 

V posledních letech začali výrobci maximálně „zeštíhlovat" automobily (nižší hmotnost znamená nižší spotřebu paliva) a hledat v nich další prostor pro různé prvky výbavy. „Obětí“ tohoto hledání se stala rezervní kola. Nejprve byla nahrazena menšími dojezdovými koly. Pak se začaly používat opravné sady, které umožňují dojet do servisu i s píchnutým kolem. Prémiové vozy pak byly vybaveny pneumatikami typu RunOnFlat, které umožňují jízdu i po defektu. Někteří řidiči odstranili rezervní/dojezdové kolo na vlastní přání a nechali si své auto přestavět na plyn. V tomto případě se na místo rezervního kola umisťuje nádrž na plyn.

Pokud patříte k těm šťastlivcům, kteří mají v zavazadlovém prostoru místo pro rezervu, máte na výběr, zda budete vzadu vozit rezervu, nebo dojezdové kolo.

 

Které z nich je lepší? 

 

Czas wymienić opony? Zapraszamy do sprawdzenia oferty Premio.

Rezervní kolo – plnohodnotná rezerva ve Vašem zavazadlovém prostoru

 

Rezervní kolo je jednoduše páté kolo v automobilu. Má stejný disk a pneumatiku jako ostatní kola na autě. Nebo by spíš mělo mít, protože se často stává, že rezervní kolo má úplně jinou pneumatiku než zbývající kola vozu.

 

Jaké výhody má rezervní kolo?

 

  • Při defektu stačí kolo s poškozenou pneumatikou demontovat, na jeho místo nasadit rezervu a můžete pokračovat v jízdě. Například do nejbližšího servisu, kde vám můžou vadné kolo opravit.
  • Rezervní kolo umožňuje vozidlu pokračovat v jízdě jakoukoli rychlostí, i když se řidič vydává na velmi dlouhou cestu.
  • Výměna rezervního kola většinou netrvá déle než 10 minut.

 

Jaké nevýhody má rezervní kolo?

 

  • Výměna rezervního kola musí být provedena na rovném a tvrdém povrchu. K tomu je zapotřebí hodně prostoru. Na písku, štěrku nebo na krajnici úzké silnice kolo vyměnit nelze. Místo musí být osvětlené a mít rovný povrch. Pokud by byl křivý, auto by se mohlo převrátit.
  • Rezervní kolo je těžké. Zvedání vozu pomocí zvedáku také vyžaduje velké úsilí. Je možné, že to sami nezvládnete.
  • Při výměně rezervního kola se vždy ušpiníte. Budete si při výměně muset nasadit rukavice a dávat pozor.
  • Rezervní kolo ne vždy umožňuje zcela bezpečnou jízdu vysokou rychlostí. Může se stát, že na něm máte zimní pneumatiku, zatímco auto už jezdí na letních pneumatikách. Nebo naopak můžete mít na rezervním kole letní pneumatiky, zatímco vaše auto zrovna jezdí na zimních pneumatikách. Ideální situace je, když má auto na kolech i na rezervním kole celoroční pneumatiky.
  • Rezervní kolo může mít pneumatiku s mnohem vyšším vzorkem než pneumatiky na kolech auta. To může vést ke snížení komfortu při jízdě a nutnosti častých korekcí směru jízdy volantem.

 

Je třeba mít na paměti, že podle našich pravidel silničního provozu musí být na téže nápravě používány pouze shodné pneumatiky – stejný model, rozměr a účel (zimní, letní nebo celoroční). Pneumatiky na jedné nápravě by se měly vyznačovat stejnými indexy zatížení a rychlosti a stejným stupněm opotřebení. 

 

Dojezdové kolo – alternativa k rezervnímu kolu

 

Dojezdové kolo je zmenšená verze rezervního kola. Toto kolo má menší rozměry a nižší hmotnost. Disk a pneumatika dojezdového kola jsou užší než u standardního rozměru pneumatik.

 

Jaké výhody má dojezdové kolo?

 

  • Dojezdové kolo je lehčí a menší než standardní rezervní kolo. Díky tomu zabírá méně místa v zavazadlovém prostoru auta.
  • Dojezdové kolo je levnější než plnohodnotné rezervní kolo.

 

Jaké jsou nevýhody dojezdového kola?

 

  • Instalace dojezdového kola je stejná jako u rezervního kola.
  • Dojezdové kolo umožňuje jízdu rychlostí až 80 km/h.
  • Montáž dojezdového kola může způsobit, že aktivní bezpečnostní systémy (od ABS po nadřazené ASR a ESP) přestanou správně fungovat. To výrazně snižuje bezpečnost jízdy.
  • Při jízdě s dojezdovým kolem se doporučuje vyhýbat se prudkému brzdění a ostrým manévrům. Kvůli menší styčné ploše s povrchem vozovky hrozí vyšší riziko smyku.
  • Systém kontroly tlaku v pneumatikách (přímý systém s vysílači ve ventilech) vás může průběžně varovat před poruchou.
  • Do zatáček je třeba najíždět opatrně. Hrozí vysoké riziko, že se auto dostane do smyku. 

 

Kolik kilometrů se dá ujet na dojezdovém kole?

 

Výrobci neuvádějí maximální počet kilometrů, které lze s dojezdovým kolem ujet. Je však třeba mít na paměti, že dojezdové kolo slouží pouze jako dočasná pomoc, která vám umožní dojet do nejbližšího pneuservisu nebo domů. Dlouhodobá jízda s dojezdovým kolem je nebezpečná.

 

  • Malá plocha kontaktu pneumatiky s povrchem vozovky snižuje přilnavost. Tím se prodlužuje brzdná dráha a zvyšuje se nebezpečí smyku.
  • Dochází k problémům se správným fungováním podpůrných systémů aktivní bezpečnosti. 

 

Tlak v rezervním kole

 

Rezervní kolo vyžaduje pravidelnou kontrolu tlaku a dohušťování na doporučenou hodnotu pomocí hustilky nebo kompresoru. Tlak by měl být v tomto případě o něco vyšší než u plnohodnotných kol. Pokud je například tlak doporučený pro plnohodnotná kola 2,2 baru, mělo by mít rezervní kolo 2,5 baru.

 

Tlak v dojezdovém kole

 

Výrobci dojezdových kol obvykle uvádějí, jaký tlak by měl být v dojezdovém kole. Nejběžnější hodnota je 4,2 až 4,5 baru. V manuálu k vozidlu zjistíte, jaký tlak pro dojezdové kolo doporučuje výrobce. Čas od času (jednou za pár týdnů) se vyplatí zkontrolovat jeho hodnotu a v případě potřeby ji upravit (dofouknout kolo) pomocí kompresoru na čerpací stanici, vlastního elektrického kompresoru nebo nožní hustilky na kola.

 

Nezapomeňte, že rezerva i dojezdové kolo jsou pouze dočasným řešením a po výměně byste měli co nejdříve navštívit servis. Využijte služby servisů sítě Premio, kde kvalifikovaní odborníci zkontrolují váš vůz a pomohou při výběru nových pneumatik.

 

Potřebujete profesionální podporu?

VYHLEDAT SERVISNÍ MÍSTO