Potřebujete poradit? Zavolejte na číslo 800 505 090

Pokuty za chybějící zimní pneumatiky: předpisy v Česku a v zahraničí 

 

Kromě zřejmých bezpečnostních důvodů může být jízda na nesprávných pneumatikách dokonce nezákonná. V krajním případě mohou kontrolní orgány vozidlo zastavit a zakázat mu další jízdu. Podívejme se, jak je toto upraveno v Česku a dalších evropských zemích.

 

Žijeme v době volného pohybu v rámci zemí Evropské unie. Možnost uspořádat rychlý lyžařský zájezd k našim jižním sousedům je lákavá, ale odlišné silniční předpisy vás mohou nechtěně vystavit pokutě.

 

Rozdílné předpisy jsou důsledkem klimatických podmínek v dané zemi. V ČR je použivání zimních pneumatik nařízeno zákonen č. 361/2000 Sb. § 40a v období od 1. listopadu do 31. března, pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na pozemní komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza. To znamená, že pokud by po celou zimu nesněžilo, ani se na silnicích netvořila námraza nebo led, mohou řidiči používat letní pneumatiky bez obav. Pokud podmínky na silnici vyžadují jízdu na zimních pneumatikách, musí mít pneumatiky u vozů do 3,5 tuny minimálně 4 mm dezénu a u vozů s vyšší hmotností 6 mm.

 

Nedodržením těchto nařízení řidiči hrozí pokuta až do výše 2500 Kč. Řidič se také vystavuje riziku, že mu pojišťovna v případě pojistné události nevyplatí pojistné plnění v celé výši nebo dokonce vůbec.

 

Ve většině evropských zemí je zakázáno jezdit po veřejných komunikacích se zařízením pro zvýšení přilnavosti pneumatik. Patří mezi ně například hroty na pneumatiky nebo sněhové řetězy. Tyto kovové části mohou poškodit povrch vozovky a na asfaltu výrazně zhoršují nebo znemožňují řízení vozidla. Taková řešení jsou určena pouze pro nouzové situace, především v terénu. 

 

Postarejte se o správné pneumatiky na zimu s odborníky Premio.

 

 

Pokuta za chybějící letní pneumatiky v Česku

 

V ČR není jízda na zimních pneumatikách v létě zakázána. Policisté však mohou během kontroly podle svého uvážení ukládat pokuty za špatný technický stav vozidla.

 

Jízda na nevhodných pneumatikách

 

O stav pneumatik je třeba dbát, protože jejich technický stav na silnici posuzuje výhradně policista nebo kontrolní orgán. Přestože to není zákonem zakázáno, mohou být řidiči v následujících situacích potrestáni:

  • jízda na zimních pneumatikách vysokou rychlostí v létě, např. po dálnici,
  • jízda na letních pneumatikách po hustém sněžení,
  • jízda s výrazně podhuštěnými nebo přehuštěnými pneumatikami,
  • viditelná poškození běhounu pneumatik (např. hřebíky v pneumatikách).

 

Jízda na zimních pneumatikách v létě je obzvláště nevhodná. Jejich běhoun je hlouběji zaříznutý a směs použitá při jejich výrobě funguje nejlépe při teplotách do 7 °C. Při vyšších teplotách se povrch pneumatiky stává mnohem měkčí, což způsobuje:
 

  • nestabilitu a ztrátu trakce při zrychlení,
  • smyk v zatáčkách,
  • delší brzdnou dráhu,
  • výrazně rychlejší opotřebení běhounu.

 

To vše způsobuje, že vozidlo je na silnici nestabilní a může být nebezpečné pro všechny účastníky silničního provozu. Policista pak může řidiči uložit pokutu za to, že nemá letní pneumatiky.

Jízda na opotřebovaném běhounu 

 

České a evropské zákony jsou velmi přísné, pokud jde o minimální přípustný dezén pneumatik. Za jízdu na letních pneumatik můžete být v Evropské unii pokutováni, pokud je houbka dezénu menší než 1,6 mm. 

 

Největší nebezpečí pro vůz s opotřebovaným běhounem navíc představuje déšť a stojatá voda na silnici. Pneumatika bez vzorku dezénu se při vysoké rychlosti může zvednout z vodní hladiny a klouzat po ní, podobně jako když „házíte žabky“ plochými oblázky po hladině jezera.

Pokuty za chybějící zimní pneumatiky v jiných zemích

 

Jak bylo uvedeno na začátku tohoto článku, správný stav pneumatik je pro svobodný pohyb po evropských zemích zásadní. Pokuta za chybějící zimní pneumatiky vám hrozí zejména v případě, že v zimě navštívíte naše sousedy, kde je v horských oblastech častější sněžení a dochází ke zhoršeným podmínkám na silnicích. Podívejme se, jak to upravují zákony v jednotlivých zemích.

 

  • Rakousko: stejně jako v Polsku zákon neukládá absolutní povinnost jezdit na zimních pneumatikách, ale řidiči musí pneumatiky přizpůsobit stavu vozovky. Podle rakouských zákonů se za zimní období považuje doba od 1. listopadu do 15. dubna a za chybějící zimní pneumatiky obvykle hrozí pokuty.
  • Německo: na druhé straně hranice musí být pneumatiky také přizpůsobeny aktuálním povětrnostním podmínkám. Zajímavé je, že podle německého zákona mohou mít zimní pneumatiky hloubku dezénu až 1,6 mm. Za zimní pneumatiky se však považují všechny pneumatiky s „alpským symbolem“ (jedná se o ikonu hory se sněhovou vločkou). Pneumatiky přechodného typu M+S (na bláto a lehký sníh) jsou ze zákona považovány za zimní pneumatiky pouze tehdy, pokud byly vyrobeny do 31. prosince 2017.
  • Slovensko: pokutu za nepoužití zimních pneumatik může dostat každý řidič autobusu nebo nákladního vozidla, který od 15. listopadu do 31. března nepoužije zimní pneumatiky, a to bez ohledu na stav vozovky. Řidiči osobních vozidel musí používat zimní pneumatiky typu M+S pouze v případě, že je silnice zcela pokrytá sněhem nebo ledem.
  • Švýcarsko: Vzhledem k hornatému terénu ve Švýcarsku najdete silnice, kde je dokonce nutné používat sněhové řetězy na pneumatiky. Švýcarsko je také jednou z mála zemí, kde jsou hřeby na kolech na veřejných komunikacích povoleny od začátku listopadu do konce dubna. Maximální rychlost je pak 80 kilometrů za hodinu.
  • Itálie: zimní pneumatiky jsou povinné pouze v regionu Val d'Aosta od 15. října do 15. dubna. V ostatních oblastech musí být pneumatiky přizpůsobeny podmínkám na silnici. Za zmínku stojí, že řidiči v Itálii musí mít v období od 15. října do 15. dubna ve výbavě vozu sněhové řetězy.

 

 

Pokud se chystáte na cestu do jiných evropských zemí nebo si nejste jisti, jaké pneumatiky jsou vhodné pro dané povětrnostní podmínky, odborníci ze sítě Premio vám rádi poradí. Obraťte se na místní servis Premio a domluvte si návštěvu. Odborníci Premio vám poradí, jaké pneumatiky jsou pro vaši cestu nejvhodnější, a také zkontrolují stav vašeho vozidla a připraví ho na cestu.