Potřebujete poradit? Zavolejte na číslo 800 505 090

TPMS

tpms

TPMS: co to je a jak to funguje?

 

Systém TPMS, viditelný také na palubní desce vozu, je systém monitorování tlaku v pneumatikách. Od listopadu 2014 musí být všechny automobily určené k prodeji v Evropské unii vybaveny snímačem tlaku v pneumatikách TPMS.

 

Využijte servis snímačů tlaku TPMS v místním servisu Premio.

Co je TPMS?

 

TPMS je zkratka pro Tire Pressure Monitoring System, což v angličtině znamená systém monitorování tlaku v pneumatikách. Jinými slovy, TPMS je senzor tlaku vzduchu v pneumatikách. Senzor TPMS průběžně kontroluje stav tlaku v pneumatikách vozidla a informuje o tom, zda je tlak správný a tím ovlivňuje řízení vozu, bezpečnost řidiče a cestujících a spotřebu paliva.

 

Nesprávný tlak, a zejména rozdíl v tlaku mezi jednotlivými pneumatikami během jízdy, má zásadní vliv na jízdní komfort a chování vozidla v nouzových situacích, jako je např. brzdění nebo náhlé manévry. Příliš nízký tlak v pneumatikách má negativní vliv na spotřebu paliva, zatímco příliš vysoký tlak má negativní vliv na jízdní komfort. Přehuštění i podhuštění se projevuje abnormálním opotřebením pneumatik.

 

Běžný řidič často rozdíl v tlaku nepocítí ani nezaznamená, protože není viditelný pouhým okem. Navíc při dostatečně nízkých profilech pneumatik lze při každodenní jízdě přehlédnout rozdíl až 1 bar. Vizuální posouzení stavu tlaku v pneumatikách navíc zhoršují nerovnosti vozovky. Jen málo řidičů má ve zvyku pravidelně kontrolovat tlak v pneumatikách.

 

Právě z těchto důvodů se do automobilů instalují snímače tlaku v pneumatikách. V závislosti na typu systému TPMS neustále monitorují tlak nebo rozdíl tlaku. Řidič vozidla je v reálném čase informován o stavu tlaku a může díky tomu rychle reagovat, např. tím, že dohustí pneumatiky popřípadě zajede do nejbližšího servisu Premio a nechá si zkontrolovat tlak v pneumatikách a snímače TPMS.

 

Jak TPMS funguje?

 

Senzory tlaku TPMS, které se instalují do osobních automobilů, se dělí na dva typy:

 

  • přímé snímače tlaku TPMS
  • nepřímé snímače tlaku TPMS

 

Přímý systém TPMS je instalace, která je obvykle umístěna v pneumatikách a je součástí vzduchových ventilů. Přímý systém TPMS se skládá z těchto součástí:

 

  • senzorů tlaku
  • rádiových vysílačů
  • vlastní napájení.

 

Díky tomuto řešení dostává palubní počítač od přímého systému TPMS přesné informace o tom, jaká hodnota tlaku je v každé pneumatice, a zobrazuje je na displeji. Sladění každého snímače s palubním počítačem je velmi přesné. To může v mnoha případech vést k tomu, že kola nelze ve vozidle volně vyměňovat a po každé výměně pneumatik je nutné systém TPMS resetovat a poté do něj načíst nová data. Tyto činnosti by měl provádět vyškolený odborník.

 

Nepřímý systém TPMS je ve skutečnosti jen imitací systému TPMS. Vzhledem k jejich skutečnému fungování jsou jednou z funkcí systémů ABS a ESP. Za zmínku stojí, že nepřímý systém TPMS je pro uživatele vozidla mnohem přívětivější.

 

V tomto systému dostávají systémy ABS a ESP v reálném čase informace o rychlosti každého kola od svých snímačů. Čím vyšší je tlak v pneumatikách, tím větší je skutečný průměr daného kola. Čím nižší je tlak v kole, tím menší je jeho skutečný průměr. Nepřímý systém TPMS s přístupem k těmto informacím vypočítá otáčky kol, a pokud po určité době zjistí rozdíl, informuje o tom řidiče rozsvícením kontrolky nesprávného tlaku v pneumatikách.

 

Jaké jsou výhody snímače tlaku v pneumatikách?

 

Snímače tlaku TPMS instalované v automobilech přinášejí mnoho výhod. Z výhod, které snímače tlaku mají, je třeba zmínit především následující:

 

  • pomáhá udržovat správný tlak v pneumatikách
  • může zvýšit bezpečnost řidiče a cestujících na silnici
  • zvyšuje jízdní komfort
  • snižuje opotřebení pneumatik
  • zkracuje brzdnou dráhu
  • výrazně zlepšuje spotřebu paliva.

 

Jak zjistit, zda je vozidlo vybaveno systémem TPMS?

 

Chcete-li zjistit, zda je váš vůz vybaven snímačem tlaku vzduchu TPMS, stačí otočit klíčkem do polohy „zapnuto“. Pokud se na přístrojové desce objeví kontrolka „nízký tlak vzduchu v pneumatikách“, je vaše vozidlo vybaveno snímačem tlaku vzduchu TPMS.

 

Kolik stojí údržba pneumatiky s přímým TMPS?

 

Náklady na údržbu pneumatik s přímým systémem TPMS jsou vyšší než u pneumatik s nepřímým systémem TPMS. Je to především proto, že správná péče o pneumatiky s přímým systémem TPMS vyžaduje další díly a práci. Kromě toho je indikátor tlaku v pneumatikách s přímým systémem náchylný k poškození při demontáži pneumatiky. Dalšími náklady jsou náklady na kalibraci snímače tlaku vzduchu v kolech přímého systému TPMS, kterou je třeba provést po výměně pneumatik i po změně polohy kola. Snímač vzduchu v kolech je náchylný k poruchám.

 

Systém TPMS umožňuje průběžně sledovat tlak vzduchu v pneumatikách vašeho vozu a udržovat správnou úroveň tlaku v pneumatikách pro bezpečnou a pohodlnou jízdu a menší opotřebení pneumatik.

 

Přímý snímač TPMS je vybaven baterií, u které je třeba kontrolovat její nabití a v případě nedostatečného napětí je toto signalizováno svítící kontrolkou TPMS na přístrojové desce vozidla. Potřebuje váš snímač TPMS servis? Odborníci Premio disponují potřebným vybavením, znalostmi a zkušenostmi, aby provedli prvotní diagnostiku problému a poté společně s vámi rozhodli o dalším postupu.