Potřebujete poradit? Zavolejte na číslo 800 505 090

Tlak v pneumatikách

Tlak v pneumatikách

Jaký je správný tlak a co byste o něm měli vědět?

Každý řidič a majitel vozidla by měl dbát na správný tlak v pneumatikách. Je to důležité nejen pro komfort při jízdě a dlouhou životnost pneumatik, ale také pro bezpečnost řidiče a jeho spolucestujících.

 

Zkontrolujte tlak v pneumatikách a využijte službu servis snímačů tlaku TPMS.

 

Jaký je správný tlak v pneumatikách?

 

Obecně se má za to, že správný tlak v pneumatikách představuje univerzální hodnota 2,2 baru. Tento tlak vzduchu v pneumatikách je bezpečný a lze jej udržovat u většiny automobilů. Chcete-li však přesněji určit optimální tlak v pneumatikách pro vaše vozidlo, měli byste se řídit doporučeními výrobce automobilu. Tato hodnota je obvykle uvedena v návodu k obsluze vozu nebo na speciálním štítku v rámu dveří. U některých modelů vozů lze tyto informace nalézt také na nálepce umístěné na víku zavazadlového prostoru, na rezervním kole v zavazadlovém prostoru, v přihrádce u spolujezdce nebo na víčku palivové nádrže. Mějte při tom na paměti, že i na pneumatikách je uvedena informace o tlaku v pneumatikách, která však udává maximální povolený tlak pro danou pneumatiku, nikoliv správný tlak pro pneumatiku vozidla, ve kterém je namontována.

 

Když už se vám podaří štítek ve vašem voze najít, musíte ho také umět správně přečíst. Velmi důležitá je zde jednotka tlaku. Správný tlak pro vozidlo se obvykle udává v barech. Správný tlak v pneumatikách se odečítá v závislosti na velikosti pneumatiky a také na hmotnosti vozidla s cestujícími a nákladem, tj. podle toho, kolik osob se ve vozidle přepravuje a zda jsou v něm zavazadla. Je také velmi důležité, aby byla na štítcích zvlášť uvedena informace o optimálním tlaku vzduchu pro přední pneumatiky a zvlášť o tom, jaký by měl být tlak vzduchu v zadních pneumatikách. To je znázorněno šipkami nad tabulkou s hodnotami tlaku.

 

Je také důležité si uvědomit, že na to, jaký tlak v pneumatikách je pro váš vůz v daném okamžiku optimální, má vliv také teplota vzduchu. V první řadě byste samozřejmě měli dodržovat doporučení výrobce ohledně správného tlaku v pneumatikách v závislosti na podmínkách, ale pokud se očekává náhlý pokles teplot, je dobré zvýšit tlak v pneumatikách přibližně o 0,2 baru.

 

Kdy je nejlepší kontrolovat tlak v pneumatikách?

 

Když už víte, jaký je optimální tlak v pneumatikách vašeho vozu a za jakých podmínek, zůstává otázka, jakým způsobem a jak často tlak v kolech kontrolovat. K měření tlaku v pneumatikách, zjednodušeně řečeno ke kontrole aktuálního množství vzduchu v pneumatikách, se používá speciální zařízení zvané manometr. Na trhu najdete různé typy manometrů, které měří aktuální tlak v kolech vašeho automobilu. Nejpřesnější jsou elektronické manometry. Zároveň je třeba vědět, že manometry jsou také obvykle k dispozici pro použití na každé čerpací stanici a v autoservisech, včetně specializovaných pneuservisů.

 

Existuje několik důležitých pravidel, kdy je nejlepší měřit tlak v pneumatikách. Určitě byste to měli dělat pravidelně, a vyhnete se tak mnoha nepříjemným situacím. Doporučujeme vypěstovat si návyk a kontrolovat aktuální tlak v pneumatikách pokaždé, když navštívíte čerpací stanici. Další možností je pravidelná kontrola tlaku každých 30 dní. Je také dobré zkontrolovat tlak v pneumatikách pokaždé, když se teplota vzduchu změní o 10 °C. Tlak v pneumatikách je také třeba zkontrolovat před každou delší cestou. Dalším důležitým pravidlem je měření tlaku v pneumatikách za studena, takže nejméně 30 minut po jízdě.

 

Tlak v pneumatikách a bezpečnost

 

Tlak v pneumatikách má vliv na bezpečnost jízdy. Při příliš nízkém tlaku v pneumatice dochází k poškození vnitřní struktury pneumatiky. Dalším rizikem je zvýšení valivého odporu, což může vést ke zvýšení spotřeby paliva až o 5 %. Příliš vysoký tlak v pneumatikách může snížit životnost běhounu až o 25 %. Na tomto místě je třeba zmínit, že deformace styčné plochy pneumatiky s vozovkou může výrazně snížit přesnost řízení a stabilitu při zatáčení – tento jev se běžně nazývá „plovoucí" pneumatiky. Vůz s nedostatečně nahuštěnými pneumatikami je náchylnější k dalšímu nepříznivému jevu zvanému aquaplaning – s podhuštěnou pneumatikou musí voda urazit mnohem delší cestu, než je zcela odvedena pryč. Nedostatečně nahuštěná pneumatika se přehřívá, což může při jízdě vysokou rychlostí vést k velmi nebezpečné explozi pneumatiky.

 

Když je tlak v pneumatikách příliš vysoký, hrozí její poškození v důsledku najetí na výmol nebo nárazu do obrubníku. Přehuštěné pneumatiky znamenají menší styčnou plochu mezi pneumatikou a vozovkou, což vede ke zhoršení přilnavosti. Zvýšený tlak v pneumatikách má také negativní dopad na jízdní komfort – nerovnosti jsou hůře tlumeny což následně způsobuje také vyšší hladinu hluku. Další nevýhodou spojenou s příliš vysokým tlakem v pneumatikách je rychlejší opotřebení prvků zavěšení, které má vliv na horší tlumení nárazů. V konečném důsledku to může vést až k poruše elektronických systémů.

 

Odpovídající tlak v pneumatikách hraje velmi důležitou roli při správném provozu vozidla. Správná hodnota tlaku vzduchu v kolech by měla odpovídat modelu vozu, povětrnostním podmínkám a počtu osob, které se ve voze během jízdy nacházejí. Tlak v pneumatikách je proto třeba pravidelně kontrolovat, aby se snížilo riziko poruchy a ztráty kontroly nad vozidlem.