Hloubka dezénu nákladních pneumatik: na co je třeba pamatovat

Kdy jste naposledy zkontrolovali hloubku dezénu nákladních pneumatik? Jak zjistíte, zda jsou nákladní pneumatiky stále vhodné pro daný účel? Jak se vyhnout vysoké pokutě za nedostatečný dezén nákladních pneumatik? Na co pamatovat před odjezdem na cestu?

 

Těžké nákladní vozidlo bude schváleno k provozu pouze v případě, že splňuje přísné normy. Jedním z nich je správná hloubka dezénu pneumatiky nákladního vozidla. To je klíč k bezpečné jízdě. Řidiči bohužel často zanedbávají stav běhounu pneumatik svého nákladního vozidla, a proto se v mnoha zemích kontroluje nejen počet ujetých hodin, ale také stav pneumatik – zejména běhounu.

 

Ujistěte se, že běhoun vašich nákladních pneumatik splňuje všechny požadavky.

Hloubka dezénu nákladních pneumatik

 

Dle zákona je minimální hloubka vzorku dezénu 1,6 mm. Stejně je tomu v mnoha evropských zemích. Co můžete očekávat, pokud tento zákon nedodržíte? Vysokou pokutu, zákaz řízení nebo obojí.

 

Policie v mnoha zemích často kontroluje stav pneumatik nákladních vozidel. Řidiči si neuvědomují, že pneumatiky je třeba čas od času vyměnit, protože mohou ohrozit bezpečnost silničního provozu.

 

V případě dezénu nákladních pneumatik je důležité pravidelně kontrolovat jeho hloubku. K měření lze použít různé nástroje. Od těch nejjednodušších, jako je posuvné měřidlo, až po digitální měřič hloubky dezénu nákladních pneumatik. I při této operaci však může dojít k chybám měření. Jak se jim vyhnout? A co když chcete během dlouhé cesty zkontrolovat, zda jsou pneumatiky nákladního vozidla stále způsobilé k jízdě? Jakými dalšími způsoby lze zkontrolovat hloubku dezénu nákladních pneumatik?

Co je to indikátor opotřebení běhounu (TWI)?

 

Velkým pomocníkem je indikátor opotřebení běhounu (TWI - Tread Wear Indikcator) na nákladních pneumatikách. Ten udává minimální přijatelnou hloubku dezénu pro nákladní pneumatiky, která činí 1,6 mm. V případě běhounů pneumatik nákladních vozidel jsou tyto indikátory opotřebení umístěny na několika místech, takže je lze snadno měřit. Pokud se dezén nákladního vozidla blíží k TWI, mějte na paměti, že:

 

  • pneumatiky budou brzy nezpůsobilé k jízdě,
  • jízda na těchto pneumatikách bude porušením zákona,
  • musíte pneumatiky co nejdříve vyměnit.

 

Samozřejmě, když je třeba vyměnit pneumatiky, měli bychom vidět i další signály, že je čas na výměnu pneumatik. Nejčastější jsou:

 

  • pískání pneumatik v zatáčkách,
  • stále častější úbytek vzduchu v pneumatikách,
  • zvýšená náchylnost ke smyku.

 

Jak správně změřit hloubku dezénu nákladních pneumatik? Nejdříve je třeba jej změřit v hlavních drážkách pneumatiky. Vyplatí se také přečíst si pokyny výrobce vašich pneumatik. V dnešní době se však jen zřídka setkáte s pneumatikami bez indikátorů TWI. Pokud máte problémy s nalezením malých 1,6 mm vysokých boulí v drážkách pneumatiky, pomohou vám šipky na bočnici.

 

Co mám dělat, když nemáme s sebou měřič hloubky dezénu s sebou ve svém voze? Jak jinak zjistíte, zda jsou nákladní pneumatiky vhodné pro další provoz? Pokud máte u sebe předměty denní potřeby, můžete je v krajním případě snadno proměnit v měřicí nástroje. Jedním ze způsobů kontroly hloubky dezénu může být například mince o hodnotě 50 Kč vložená do drážek pneumatiky stejným způsobem a na stejné místo Pokud se v drážkách skrývá celý vnější okraj mince, jedná se o hloubku asi 4 mm. Další zajímavé metody měření zahrnují použití zápalek nebo konce propisek.

 

Je však důležité si uvědomit, že nejúčinnější metodou je změřit hloubku dezénu nákladních pneumatik pomocí digitálního měřidla přiloženého na vhodném místě.

Skrytý běhoun nákladní pneumatiky

 

Co je skrytý běhoun na nákladní pneumatice? Nové pneumatiky většiny výrobců mají obvykle originální profil se třemi úzkými hlavními drážkami. Pneumatiky ideálně přizpůsobené pro jízdu:

 

  • zajišťují bezpečnou jízdu,
  • sou na cestách efektivní,
  • zajišťují nízký valivý odpor.

 

Teprve po využití 5 % běhounu se objeví skrytý běhoun. Ten bude mít pět samostatných drážek. A tím to nekončí, protože po využití zbývajících 75 % pneumatiky se objeví další čtyři žebra nákladní pneumatiky. Ty pomáhají udržet přilnavost na mokré vozovce.

 

Vyplatí se nezapomínat na pravidelnou kontrolu hloubky dezénu nákladních pneumatik, ale nesoustředit se jen na TWI. Pokud se ještě neblížíte k TWI, ale vaše pneumatiky jsou ve špatném stavu, měli byste je samozřejmě vyměnit dříve. Měření hloubky dezénu pneumatik a kontrolu správné úrovně tlaku pro všechny pneumatiky lze provádět současně. Toto je dobré provádět jednou týdně nebo alespoň tehdy, když vás čeká dlouhá cesta.

Na co ještě nezapomenout?

 

Nová nákladní pneumatika má obvykle hloubku běhounu 11 až 21 mm. Odborníci samozřejmě doporučují měnit pneumatiky s dostatečným předstihem, takže hloubka 1,6 mm je až poslední možností. Doporučují bezpečné používání nákladních pneumatik s hloubkou dezénu 4 mm a i pro možnost dodatečného prořezání drážek dezénu. Při nižších hodnotách se vyplatí uvažovat o výměně pneumatik za nové, protože:

 

  • pneumatiky ztrácí přilnavost mnohem rychleji,
  • na mokré vozovce se snáze dostanou do smyku kvůli aquaplaningu,
  • voda není z pneumatik řádně odváděna.

 

Kromě pravidelného měření hloubky dezénu nákladních pneumatik se vyplatí vědět, jak o ně pečovat. Především:

 

  • udržujte správný tlak v pneumatikách a pravidelně jej kontrolujte,
  • dodržujte údaje výrobce o zatížení vozidla,
  • vyvarujte se prudkých nájezdů do výmolů nebo na obrubníky.

 

Potřebujete profesionální podporu?

VYHLEDAT SERVISNÍ MÍSTO