Potřebujete poradit? Zavolejte na číslo 800 505 090

Motocyklové pneumatiky: opotřebení a poškození

Věděli jste, že pneumatiky motocyklů se opotřebovávají rychleji než pneumatiky automobilů? Opotřebení motocyklových pneumatik však lze často předejít nebo je výrazně oddálit. Jak pečovat o pneumatiky motocyklu? Co byste měli vědět o poškození motocyklových pneumatik?

 

Proč se dezén motocyklových pneumatik opotřebovává nerovnoměrně? V čem spočívá opotřebení pneumatik motocyklu? Co je to nerovnoměrné opotřebení v případě motocyklových pneumatik? Přečtěte si, co dělat, abyste udrželi pneumatiky vašeho motocyklu v dobrém stavu co nejdéle. Koneckonců, závisí na tom vaše bezpečnost i bezpečnost ostatních účastníků silničního provozu.

 

jistěte se, že pneumatiky vašeho motocyklu jsou plně funkční.

Nerovnoměrné opotřebení motocyklových pneumatik

 

Věděli jste, že i při správném tlaku v pneumatikách může u motocyklů docházet k nerovnoměrnému opotřebení dezénu pneumatik? Jak k tomu dochází? Ukazuje se, že správný tlak vzduchu je jednou z důležitých věcí, ale je třeba mít na paměti i další. Mezi další faktory, které mají obrovský vliv na opotřebení pneumatik motocyklu, patří:

 

  • rychlost jízdy,
  • typ silnice,
  • hmotnost motocyklu.

 

Důležitým faktorem, který ovlivňuje opotřebení pneumatik motocyklu, je rychlost jízdy. Správná rychlost jízdy na motocyklu je velmi důležitá. Ne každý ví, že čím pomaleji (bezpečněji) jedete, tím více můžete prodloužit životnost dezénu.

Výrobci pneumatik často uvádějí, že snížení rychlosti ze 120 km/h na 100 km/h může prodloužit životnost pneumatik až o 30 %. Proto se vyplatí pamatovat na to (pokud je to možné), abyste ne vždy jezdili závratnou rychlostí. Každá pneumatika má své limity. Pokud ji sjedete rychleji, budete muset dříve koupit nové pneumatiky.

 

Druhým důležitým faktorem, který ovlivňuje opotřebení motocyklových pneumatik, je typ silnice, po které jedete. Bohužel ne každá silnice je v dobrém stavu. Navíc se často stává, že nádherná, dobře upravená asfaltová cesta končí cestou štěrkovou. Nejvíce však dezén pneumatiky poškozují jemně rozdrcené kameny. Pokud je to možné, volte vždy trasy s asfaltovou silnicí. Vyhněte se štěrkovému povrchu, abyste co nejvíce prodloužili životnost dezénu pneumatiky.

 

Nerovnoměrné nebo velké zatížení motocyklu, např. nákladem nebo spolujezdcem, rovněž způsobuje rychlejší opotřebení motocyklových pneumatik. Pokud na dlouhé trasy vozíte těžké kufry nebo máte společníka na cestách, měli byste zvážit výměnu pneumatik na motocyklu dříve. 

 

„Zoubky“ na motocyklových pneumatikách

 

Výskyt vroubků nebo zoubků na motocyklových pneumatik je jedním z nejčastějších důsledků nerovnoměrného opotřebení dezénu. Občas se stává, že po ujetí několika tisíc kilometrů začne povrch motocyklových pneumatik vypadat, jako by měl zoubky, což lze poznat, pokud přejedete rukou po pneumatice.

 

Takové zoubky na motocyklových pneumatikách mohou mít mnoho příčin. Kromě rychlosti, typu silnice a hmotnosti motocyklu existuje několik dalších faktorů. Patří mezi ně:

 

  • příliš nízký tlak v pneumatikách,
  • nesprávný stav odpružení motocyklu,
  • nevhodný styl jízdy na motocyklu.

 

Každý pravděpodobně ví, že se vyplatí pravidelně kontrolovat tlak v pneumatikách motocyklu. Ne každý si však uvědomuje, že tlak v pneumatikách může samovolně klesat až o 0,1 baru za měsíc. Před vyjetím nezapomeňte zkontrolovat správný tlak v pneumatikách.

 

Stojí za to vědět, že pokles tlaku o 30 % může zkrátit životnost pneumatik motocyklu až o polovinu. Tím to však nekončí, protože nesprávně nahuštěná pneumatika (s příliš nízkým tlakem) měkne a v praxi se stává náchylnější k mechanickému poškození. Pak i jízda po obrubníku nebo kameni může přispět k její rychlejší výměně za novou.

 

Špatný stav odpružení je další příčinou zrychleného opotřebení dezénu, které vede k výskytu vroubků. To je důležité zejména u pneumatik se směrovým běhounem. Nechte je pravidelně kontrolovat kvalifikovaným technikem v servisu pro motocykly.

 

Styl jízdy má také vliv na zrychlené opotřebení motocyklových pneumatik. Nerovnoměrné opotřebení motocyklových pneumatik může způsobit také nesprávné používání motocyklu nebo nedostatek dovedností (zejména u nezkušených jezdců). To může znamenat, že hloubka dezénu na jedné straně pneumatiky je normální, ale na druhé straně může být příliš nízká a je třeba ji vyměnit.

 

Používání pneumatik motocyklu: na co je třeba pamatovat?

 

I ty nejlepší pneumatiky je třeba po delší době používání vyměnit za nové.

Jediné, co můžete udělat, je dodržovat výše uvedené pokyny, abyste výrazně snížili opotřebení svých pneumatik. Kromě toho je samozřejmě vhodné pamatovat na používání správných ráfků a pravidelnou kontrolu stavu motocyklu. Je důležité si uvědomit, že poškození pneumatik motocyklu může být způsobeno také špatným vyvážením kola, poškozením ráfku a vnitřní strany pneumatiky. Například špatně vyvážená pneumatika vede k rychlejšímu opotřebení ložisek. To se projevuje nestabilním řízením motocyklu a znatelnými vibracemi na řídítkách. V těchto případech neprodleně navštivte místní servis Premio, abyste zkontrolovali příčinu a případně pneumatiky před další cestou vyměnili.