Potřebujete poradit? Zavolejte na číslo 800 505 090

Správný tlak v zimních pneumatikách

Správný tlak v zimních pneumatikách

Mnoho řidičů si klade otázku, jaký tlak v zimních pneumatikách by měli udržovat, aby byla jejich jízda bezpečná. Další častou otázkou je, zda se má udržovat stejný tlak v pneumatikách po celý rok bez ohledu na podmínky.

 

Nedostatečné nahuštění pneumatik automobilů je nejen neekonomické, ale také nebezpečné. Obvykle má za následek nepředvídatelné chování vozidla, zejména v zatáčkách, a také mírné smyky zadní nápravy a problémy se stabilitou směru jízdy. Není těžké předvídat, k čemu takové situace mohou vést, zejména v náročných zimních jízdních podmínkách. Poradíme Vám, jaký je správný tlak v zimních pneumatikách v závislosti na teplotě vzduchu. Připomeneme, jak často byste měli v zimě tlak v pneumatikách kontrolovat a jak často byste měli v zimě pneumatiky dohušťovat.

 

Pořiďte si správné pneumatiky do zimních podmínek s pomocí sítě Premio.

Tlak v zimních pneumatikách a okolní teplota

 

Bez ohledu na roční období a teplotu jsou nedostatečně nahuštěné pneumatiky spojeny s řadou problémů, v zimním období to však platí dvojnásob. Nedostatečně nahuštěné pneumatiky mohou způsobit řadu nežádoucích důsledků a nebezpečí. Mezi nejzávažnější patří:

 

  • prodloužená brzdná dráha,
  • snížená ovladatelnost vozidla,
  • táhnutí do strany při jízdě rovně,
  • „plavání" v zatáčkách,
  • snížená celková přilnavost, což je nebezpečné zejména v zimě,
  • zvýšená spotřeba paliva,
  • zvyšování emisí CO2,
  • výrazně vyšší opotřebení běhounu pneumatiky,
  • zkrácení životnosti pneumatik.

 

Zima v našich zeměpisných šířkách se vyznačuje specifickými povětrnostními podmínkami. Během zimy dochází k častým výkyvům teplot. Velmi často se mohou během několika dní změnit o několik jednotek nebo dokonce i desítek stupňů. To nemá dobrý vliv na stav zimních pneumatik a také na tlak v zimních pneumatikách.

 

Tlak v pneumatikách klesá s klesající teplotou vzduchu. Změna venkovní teploty o 10 °C má za následek změnu tlaku v pneumatikách o 0,1 baru. Když je venku 0 °C, bude tlak v zimních pneumatikách o 0,2 baru nižší. Při poklesu teploty na -10 °C se tlak v zimních pneumatikách sníží o 0,3 baru. Když je venku -20 °C, tlak v zimních pneumatikách klesne až o 0,4 baru. Pokud tlak v zimních pneumatikách klesne o 0,1 nebo 0,2 baru, můžeme hovořit o situaci, která již má zásadní vliv na výkon pneumatik.

Správný tlak v zimních pneumatikách

 

Eliminace negativních důsledků nízkého tlaku v zimních pneumatikách není vůbec složitá. Pro udržování správného tlaku je velmi důležité jej pravidelně kontrolovat. Přizpůsobením tlaku v zimních pneumatikách venkovní teplotě můžete předejít mnoha nepříjemným překvapením. To je obzvláště důležité zejména při častých změnách počasí. Tlak v pneumatikách lze kontrolovat na čerpacích stanicích pomocí manometrů a případné odchylky lze okamžitě řešit.

 

Chcete-li odpověď na otázku, jaký tlak v zimních pneumatikách byste měli udržovat, je dobré popřemýšlet, jaká má být v danou dobu teplota. Pokud se předpovídají velké mrazy, je lepší zvýšit tlak v zimních pneumatikách o 0,2 baru.

 

Nezapomeňte však nejprve zkontrolovat tlak v zimních pneumatikách podle hodnot homologovaných výrobcem. Pamatujte také na nutnost obnovit správný tlak v zimních pneumatikách, jakmile se teplota okolního vzduchu opět zvýší.

 

Homologovaný tlak je údaj o doporučené hodnotě tlaku v pneumatikách pro danou nápravu vozidla. Homologovaná hodnota tlaku se může lišit pro přední a zadní část vozidla. Tyto informace lze obvykle nalézt:

 

  • v přihrádce u spolujezdce,
  • na víčku palivové nádrže,
  • na obložení dveří na straně řidiče,
  • na sloupku nebo na prahu.

 

Výrobci pneumatik navíc u svých značkových modelů uvádějí rozsah, ve kterém lze konkrétní pneumatiku nahustit.

 

Při huštění kol je velmi důležité věnovat zvláštní pozornost okolním podmínkám. Pokud kola dohušťujete v teplé garáži, nebude teplota odpovídat skutečné teplotě a povětrnostním podmínkám panujícím venku. V takovém případě byste měli zvýšit tlak o něco nad homologovanou hodnotu, abyste se vyhnuli jeho poklesu pod normu, jakmile vyjedete na silnici.

 

Abyste optimalizovali tlak v pneumatikách v zimních podmínkách, vyplatí se také zjistit, jaké je nebo jaké bude počasí na místě, kam cestujete. V zimě je to důležité pro dlouhé i krátké cesty. Proto se vyplatí věnovat zvýšenou pozornost teplotě v místě, kam se chystáme. Vzhledem ke klimatickým podmínkám v naší zemi mohou být rozdíly v počasí a teplotě vzduchu mezi jednotlivými regiony poměrně velké. Podobně je tomu v případě cesty do hor, kde je možnost výskytu velkých mrazů větší než v jiných částech země. Proto je dobré trochu zvýšit tlak v pneumatikách už předem. Díky tomu se můžeme vyhnout nepříjemnostem na cestách.

 

V zimních podmínkách je možné nahradit vzduch v zimních pneumatikách čištěným dusíkem. Tento postup se používá proto, že čištěný dusík je mnohem méně náchylný na změny teplot než vzduch. Nezapomeňte však znovu vyvážit kola Vašeho vozu.

 

Pravidelná kontrola tlaku a teploty vzduchu v zimních pneumatikách je klíčem ke správnému fungování pneumatik v zimním období. Udržování správného tlaku vzduchu není obtížné ani náročné. Jde jen o to, abyste často a pravidelně kontrolovali tlak a okamžitě reagovali na případné anomálie. Správný tlak v zimních pneumatikách zabrání předčasné a neplánované návštěvě servisu.