Šířka disku a zális (ET) – o co zde jde?

Chcete si vybrat nová kola pro své auto, ale stále slyšíte o podivných věcech, jako je ET a šířka ráfku či disku. Dnes vám vysvětlíme, co tyto pojmy znamenají. To vám pomůže bez problémů vybrat nová nebo použitá kola pro váš vůz!

 

Hliníková kola jsou velmi důležitou součástí hnacího kola, které má velký vliv na bezpečnost jízdy. Hliníková kola jsou také ozdobou každého vozu. Abyste mohli správně vybrat kola z lehkých slitin pro konkrétní model vozu, musíte znát nejdůležitější parametry, které je popisují. Nejdůležitější parametry kol jsou:

 

  • průměr disku (ráfku) v palcích,
  • šířka ráfku v palcích,
  • typ a výšku patky,
  • tvar nasedací plochy,
  • počet děr a průměr roztečné kružnice děr,
  • ET zális.

 

V těchto pokynech se zaměříme na poslední dva parametry. 

 

Dobierz najbardziej optymalne felgi do swojego auta z ekspertami Premio.

ET zális disku – co je to?

 

ET zális je popsáno na každém ráfku. ET (z němčiny Einpress Tiefe – ghloubka usazení) udává, jak je disk zapuštěný dovnitř vozidla nebo vysunutý ven z automobilu.

 

  • Kladné hodnoty parametru ET (např. ET30) znamenají, že kolo bude usazeno o 30 mm hlouběji v podběhu;
  • Záporné hodnoty parametru ET (např. ET-30) znamenají, že kolo bude vysunuto mimo podběh kol o 30 mm.

 

Kde najít parametr ET? Měl by být vyražen na vnitřním okraji kola, i když tomu tak není vždy.

 

Jakou podobu má tento parametr? ET plus dvě číslice, např. ET40. Parametr ET může být kladný nebo záporný. Například označení na disku může mít tvar ET30 nebo ET50. Co to znamená? Symbol ET30 nám říká, že hloubka usazení daného kola (tzv. offset) činí 40 mm. Symbol ET50 nám říká, že hloubka usazení daného kola činí 50 mm. V praxi to znamená, že ET30 bude v porovnání s ET50 při zachování stejné šíře disku o 20mm více vysunuté ven z automobilu.

 

Proč je zális ET tak důležitý?

 

Čím menší je označení ET, tím více kola vyčnívají z karoserie vozu. Čím větší je ET, tím více se kolo „utápí“ v podběhu kola.

 

Použití ráfku s nesprávným parametrem ET může způsobit nesprávnou funkci kol ve vozidle. Kolo se může během jízdy třít o brzdové komponenty, části zavěšení a dokonce i o karoserii (například během zatáčení). Netřeba dodávat, že je to krajně nebezpečné. Může dojít k omezení možnosti bezpečně řídit vozidlo. Pneumatika se může poškodit třením (nejzranitelnější je bočnice pneumatiky). Součásti odpružení a brzdového systému se mohou opotřebovávat rychleji v důsledku mechanického tření kolem vozidla. Může docházet k přehřátí mnoha částí.

 

Parametr ET je důležitý pro všechny typy kol. Ať už ve svém voze používáte hliníková nebo ocelová kola. 

 

Šířka disku (ráfku) – co je dobré vědět?

 

Šířka ráfku je parametr, který udává vzdálenost mezi předním a zadním okrajem ráfku. Tato vzdálenost se udává v palcích. Obruba ráfku je vyboulení, o které se opírá patka pneumatiky.

 

Šířka kola (ráfku) se uvádí v palcích – např. 5,5 palce. Obvykle se zadává jako první parametr. Hned za ním následuje parametr v podobě písmene, které označuje typ příruby ráfku použité na daném kole (např. označení J).

 

ET a šířka disku

 

Velmi důležitým parametrem je poměr usazení. Je však třeba mít na paměti, že je to pouze jeden z prvků, který je třeba při výběru kola zohlednit.

 

Samotná hloubka zálisu neřekne vše o tom, jak budou ráfky na vašem voze vypadat:

 

  • Disk se stejným ET, ale menší šířkou, bude méně přesahovat podběh kola;
  • Disk se stejným ET, ale větší šířkou, bude vyčnívat více z podběhu kola.

 

Výběr správných kol pro váš vůz je velmi důležitá záležitost, při níž je třeba zohlednit celou řadu údajů. Rozměr zálisu ET a šířka disku jsou jedny z nejdůležitějších parametrů, avšak ne jediné. Vybrat si disky na auto na vlastní pěst může být pro mnoho lidí obtížné. Proto jsou vám v případě jakýchkoli problémů k dispozici specialisté společnosti Premio.

 

Potřebujete profesionální podporu?

VYHLEDAT SERVISNÍ MÍSTO