Dezén pneumatik: jaký význam má dezén běhounu?

Plocha pneumatiky automobilu, která je v kontaktu s vozovkou, je velká asi jako otevřená dlaň. V tomto bodě se soustřeďují všechny síly působící na vůz během jízdy a je na něm, aby udržel automobil na silnici. Schopnost posoudit stav pneumatik vám pomůže zajistit svou bezpečnost a vyhnout se potenciálně nebezpečným situacím.

 

Nejdůležitějším a nejviditelnějším znakem stavu pneumatik je hloubka dezénu. S opotřebením dezénu se postupně snižuje přilnavost. Při běžné jízdě si nemusíte všimnout nepatrných změn, proto je důležité stav pneumatik kontrolovat. Opotřebovaný dezén pneumatiky se může v hlubší kaluži naplnit vodou a způsobit velmi nebezpečný jev zvaný aquaplaning.

 

Když vozidlo nemůže odvézt všechnu vodu zpod kol, ztrácí trakci a začne se po vodní hladině pohybovat se setrvačností. Řidič v této situaci zcela ztratí kontrolu nad vozidlem. 

Pokud však sledujete automobilové závody, můžete si všimnout, že nejrychlejší vozy nemají na kolech žádný dezén. Znamená to, že můžete jezdit stejně efektivně i na „holých“ pneumatikách? Rozhodně ne - závodní vozy používají zcela jiný efekt.

 

Během závodu se povrch pneumatik zahřeje až na 100-110 stupňů Celsia, čímž se zvýší jejich pružnost a doslova se přilepí k zemi. Při těchto silách se hladký povrch pneumatiky přímo doporučuje, protože drážky by mohly urychlit oddělování kusů pryže v zatáčkách. 

 

Objednejte si profesionální službu protektorování nákladních pneumatik.

Hloubka dezénu - co byste měli vědět?

 

Běhoun pneumatiky tvoří vnější vrstvu pneumatiky, která jí umožňuje přesně přilnout k asfaltu. U vozidla o hmotnosti 1,5 tuny je každé kolo vystaveno tlaku 375 kilogramů – tato síla změkčuje povrch pneumatiky a zvětšuje její styčnou plochu s povrchem. Výška dezénu ovlivňuje:

 

  • rozjezd a zrychlení vozidla,
  • brzdnou dobu a dráhu,
  • rychlost, jakou vozidlo reaguje na pokyny řidiče,
  • přilnavost v zatáčkách,
  • spotřebu paliva,
  • cit řidiče pro vozovku a přilnavost.

 

Zářezy na povrchu jsou navrženy tak, aby odstraňovaly písek, sníh a vodu zpod kol. Čím větší je hloubka dezénu, tím účinněji tyto prvky zachycuje. V praxi je největší rozdíl cítit vždy čerstvě po výměně starých pneumatik za nové – je to rychlý způsob, jak znatelně zlepšit většinu jízdních vlastností automobilu.

 

U nové pneumatiky jsou zářezy silné od 8 do přibližně 10 mm. Zimní pneumatiky mají podobnou tloušťku běhounu jako letní pneumatiky, ale větší roli u nich hraje drážkování a velikost hlavních drážek. Minimální hloubka dezénu povolená na českých silnicích je 1,6 mm. Jedná se však o limit, který by neměl být nikdy dosažen. 

 

Co je indikátor opotřebení dezénu?

 

Ne každý má u sebe vždy měřič hloubky dezénu pneumatiky, proto výrobci našli jednoduché, ale účinné řešení. Jedná se o indikátory opotřebení pneumatik, známé pod zkratkou TWI (angl. tire wear indicator). Pneumatiky s indikátory jsou obvykle označeny symbolem TWI umístěným na okraji běhounu.

 

Indikátory mají několik podob:

 

  • U letních pneumatik jsou umístěny ve spodní části hlavních drážek pneumatiky. Jedná se o pravidelně rozmístěné výčnělky o výšce 1,6 mm (minimální povolená hloubka dezénu). Když opotřebení dosáhne kritické úrovně, začnou výčnělky přerušovat podélné drážky a stanou se jasně viditelnými.
  • Některé zimní pneumatiky mají vyšší výstupky pro jízdu na sněhu. Ty se projeví rychleji než indikátory kritického opotřebení. To je nezbytné, protože zimní pneumatiky musí odvádět velké množství sněhu, což je možné pouze díky dezénu. V některých zemích se takto opotřebované pneumatiky již neklasifikují jako zimní.
  • Místo výčnělků mohou být v pneumatice vrstvy pryže různých, jasných barev. Odhalí se po odření vrchních vrstev a mohou mít několik barev v závislosti na aktuální výšce běhounu.

 

NNa trhu je k dostání řada příslušenství, které vám pomohou posoudit stav dezénu. Nejjednodušší mají podobu přívěsků na klíče s označeními, které můžete vložit do drážek dezénu pneumatiky. Jedná se o snadný a účinný způsob, jak rychle zkontrolovat stav pneumatiky. Pokročilejší modely, již mají digitální obrazovku a měří s přesností na desetiny milimetru 

 

Jaká je optimální hloubka dezénu?

 

Obecně se uznává, že letní pneumatiky by se měly vyměnit, když dosáhnou 3 mm, a 4 mm u zimních pneumatik.

 

Není třeba šetřit na tom, že se budete snažit opotřebovat pneumatiky pod doporučené hodnoty. Silniční pneumatiky obvykle bezpečně ujedou přibližně 30 000 kilometrů. Při spotřebě 8 litrů paliva na 100 km a jeho ceně 30 Kč za litr činí náklady na palivo na tuto vzdálenost přibližně 72 000 Kč. I když si koupíte pneumatiky premium, bude to jen desetina hodnoty spotřebovaného paliva. Když si uvědomíte, jak velký vliv mají pneumatiky v dobrém stavu na řízení a bezpečnost, vyplatí se do nich investovat.

 

Měli byste zkontrolovat dezén pneumatiky po celé její šířce. Nerovnoměrné opotřebení může být známkou toho, že je třeba věnovat pozornost jiným věcem:

 

  • příliš opotřebovaný střed pneumatiky může znamenat, že tlak vzduchu v pneumatice je příliš vysoký.
  • zvýšené opotřebení okrajů pneumatiky znamená nedostatečný tlak v pneumatice.
  • nerovnoměrné opotřebení mezi vnitřní a vnější stranou běhounu ukazuje na špatně seřízenou geometrii kol.
  • nerovnoměrné oděry na povrchu pneumatiky jsou známkou špatného vyvážení kol.

 

ZK opotřebení může dojít na vnitřní straně kola, která je pro řidiče neviditelná, proto je dobré nechat kolo zkontrolovat ve specializovaném servisu. Nezpozorované oděrky se mohou zvětšovat a v krajním případě mohou vést k prasknutí pneumatiky na silnici.

 

V servisech Premio vám pomůžou posoudit stav vašich pneumatik a zkontrolovat výšku dezénu. Pokud objeví výše uvedené příznaky, můžete je vyřešit na místě. 

 

Potřebujete profesionální podporu?

VYHLEDAT SERVISNÍ MÍSTO